OnAxis: Η μουσική δεν είναι ένα απλό επάγγελμα
OnAxis: Η μουσική δεν είναι ένα απλό επάγγελμα
Ο OnAxis (Λαμπούδης Λουκάς) απαντά σε ερωτήσεις του JobsToday για τη μουσική ως επάγγελμα, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ως μουσικός, μας δίνει συμβουλές και μας παρουσιάζει την τελευταία του δουλειά.
Ο Λουκάς, με το καλλιτεχνικό όνομα OnAxis, ζει στο Ρέθυμνο και ασχολείται με τη μουσική από πολύ μικρός, από την ηλικία των δεκατεσσάρων ετών. Συμμετείχε σε Hip Hop συγκροτήματα, όπως Χνάρια, Antiterra και Σκοτεινοί Ποιητές και από πέρυσι δημιούργησε με έναν φίλο του, τον Μιχάλη Φλουρή ένα electronic project με το όνομα «Dot on Earth». Τέλος, για πάρα πολλά χρόνια έως και σήμερα εργάζεται ως DJ σε τοπικά μαγαζιά.
Τι είναι για σένα η μουσική, ένα απλό επάγγελμα ή κάτι παραπάνω;
Η μουσική δεν είναι ένα απλό επάγγελμα, είναι τέχνη, είναι έκφραση, είναι αντανακλαστικά, είναι απόλαυση και διέξοδος.
Πρέπει κατά τη γνώμη σου το βιογραφικό ενός μουσικού να είναι συντηρητικό, ώστε να εμφανίζεται ως «επαγγελματικό», ή θα πρέπει να «ρισκάρει» κάποιος ώστε να ξεχωρίζει;
Θεωρώ ότι γενικότερα τα βιογραφικά στις μέρες μας έχουν άλλες απαιτήσεις. Η τάση τον τελευταίο καιρό είναι ένα ουσιώδες βιογραφικό χωρίς φλυαρίες και στοχευμένο προς τις ανάγκες της δουλειάς. Παρόλα αυτά θεωρώ πως οι διαπροσωπικές σχέσεις, το έργο και η έντονη παρουσία στα social media έχουν τον πρώτο λόγο. Οπότε θα έλεγα ναι σε κάτι πιο risky και πρωτοποριακό.
Πως μπορείς να βρεις δουλειά στη μουσική βιομηχανία; Υπάρχουν προτεινόμενοι πόροι / ιστότοποι με θέσεις εργασίας;
Θα προσπαθήσω να απαντήσω όσο πιο σύντομα και περιεκτικά γίνεται διότι αυτό είναι μεγάλη συζήτηση. Πριν την πανδημία θα απαντούσα απλά ναι, τώρα τα πράγματα έχουν δυσκολέψει πάρα πολύ και όχι μόνο στη μουσική αλλά παντού, οπότε θα πω όχι. Η μουσική βιομηχανία των εταιριών δεν έχει πια το μονοπώλιο, μπορείς πολύ εύκολα να κάνεις δημιουργική μουσική στο σπίτι σου και να βιοπορίζεσαι από αυτό. Υπάρχουν πλατφόρμες που μπορείς να πουλήσεις εσύ ο ίδιος τη μουσική σου άμεσα, άλλες που πληρώνεσαι από τα plays των κομματιών σου και εννοείται πως πάντα υπάρχει και η δυνατότητα της δισκογραφίας. Πλέον μπορείς πολύ εύκολα να στείλεις τη δουλειά σου σε εταιρίες – labels μέσω των αντίστοιχων sites.
Αν είσαι μουσικός και ψάχνεις εργασία μπορείς να δημοσιεύσεις δωρεάν τη δική σου αγγελία και να προβάλεις τη δουλειά σου στο JobsToday.
Πρέπει οι μουσικοί να επικεντρώνονται σε έναν μόνο τομέα ή είναι πιο ρεαλιστικό να έχουν μια πολυδιάστατη καριέρα, με διάφορες μορφές εισοδήματος;
Φυσικά και πρέπει να κάνουν focus στο σκοπό τους. Όπως λένε, “Αν δεν ανέβεις το βουνό δε θα δεις ποτέ τον κόσμο”. Εγώ για παράδειγμα δεν το έχω κάνει, αλλά έχω πάρα πολλά παραδείγματα ανθρώπων που αφιέρωσαν τη ζωή τους σε αυτό, πέρασαν τρομερές δυσκολίες, αλλά αυτό απέδωσε καρπούς και πλέον βιοπορίζονται από τη μουσική. Σε καμία περίπτωση δεν λέω πως δε γίνεται αλλιώς, απλά θεωρώ πως υπάρχει όριο σχετικά με το που μπορείς να φτάσεις. Τα υπόλοιπα είναι επιλογές.
Ποιες δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές να έχει κάποιο άτομο που εργάζεται ως μουσικός;
Δεν υπάρχει συγκεκριμένος κανόνας, γιατί η έννοια “μουσικός” περιλαμβάνει πολλά που μπορείς να κάνεις γύρω από αυτό. Εγώ για παράδειγμα δεν θεωρώ τον εαυτό μου μουσικό αλλά δημιουργό. Οπότε αναφερόμενος στο δημιουργικό κομμάτι σίγουρα θέλει: επιμονή, σκληρή δουλειά, φαντασία και διαρκή ενασχόληση.
Στις μέρες μας πολλοί καλλιτέχνες αναγκάζονται να κάνουν δουλειές που δεν τους χαρακτηρίζουν, για λόγους βιοπορισμού. Έχει συμβεί και σε σένα; Πως κρατάς τη φλόγα αναμμένη, σχετικά με την προσωπική σου μουσική παραγωγή;
Φυσικά κάνω κι άλλα. Το κάνω όμως επειδή έχω και άλλα πράγματα που αγαπάω, όπως το σκάκι, όπου είμαι προπονητής εδώ και πολλά χρόνια. Δυστυχώς τώρα με την πανδημία και με τα μέτρα που ισχύουν έως και σήμερα, οι συναυλίες και ειδικά για κάποιον που ξεκινά ή δεν έχει μεγάλη δυναμική, είναι πρακτικά ανέφικτες και ασύμφορες. Οπότε για λόγους βιοπορισμού δεν αποκλείεται να είναι σύνηθες πλέον να κάνεις και κάτι άλλο. Στο να μένει η φλόγα αναμμένη, πέρα από τους συνεργάτες μου που με τσιγκλάνε, βοηθάει η προσωπική μου ανάγκη για έκφραση. Σημαντικό κομμάτι επίσης είναι να παρακολουθώ συναυλίες και καλλιτεχνικά δρώμενα κάθε φύσεως.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου κομμάτι αυτής της δουλειάς και το λιγότερο αγαπημένο;
Το αγαπημένο μου κομμάτι είναι φυσικά η ίδια η μουσική. Το λιγότερο αγαπημένο είναι τα εκτός μουσικής που είναι πλέον απαραίτητα όπως η προώθηση και η διαχείριση των Social Media. Επίσης κάτι που υπάρχει τα τελευταία χρόνια κυρίως και με ενοχλεί αφάνταστα, είναι πως η πλειοψηφία του κόσμου δεν βλέπει τον καλλιτέχνη σαν οντότητα που εκφράζεται. Του αρκεί να διασκεδάσει και ας του λέει ο άλλος ψέματα, κι ας του δείχνει ένα άλλο πρόσωπο. Για μένα πάντα ο καλλιτέχνης και η προσωπική ζωή πρέπει να είναι συνυφασμένα, αλλιώς δεν κάνεις τέχνη.
Τι πρέπει να προσέξει κάποιος που θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική;
Τους συνεργάτες του, πάντα να εκφράζει αυτό που πιστεύει και να μη το καταπιέζει. Ένα πολύ σημαντικό πράγμα είναι και η αξιολόγηση της δουλειάς σου. Πρέπει από την αρχή να απαιτείς αυτά που θεωρείς πως αξίζεις και να μη σε συνεπαίρνει η κάψα του να παίξεις ή να ταξιδέψεις.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετώπισες μέχρι τώρα στην καριέρα σου;
Θεωρώ ότι υπήρξα ιδιαίτερα τυχερός γιατί συνεργάστηκα με ανθρώπους που εκτιμώ και με εκτιμούν και είμαστε φίλοι μέχρι και σήμερα. Οι δυσκολίες που αντιμετώπισα έχουν να κάνουν με τις επιλογές μου. Θεωρώ πως έκανα κάποιες λάθος επιλογές στα πιο δημιουργικά μου χρόνια. Αυτό με στιγμάτισε και μετά ήταν δύσκολο να βγάλω τη ρετσινιά από πάνω μου. Τα deals είναι επίσης μια δυσκολία διότι υπάρχει πολύ λέρα εκεί έξω.
Τρεις συμβουλές προς τους νέους μουσικούς.
– Να αγαπούν το υλικό τους.
– Να πιστεύουν σε αυτούς.
– Να απαιτούν.
Θα θέλαμε να μας πεις λίγα λόγια για την τελευταία σου δουλειά, το «Dot on Earth».
Αυτό ήταν μετεωρίτης στη ζωή μου. Ήμουν 3-4 χρόνια λίγο αδρανής στο δημιουργικό κομμάτι και το καλοκαίρι του 19 ήρθε ο Μιχάλης (Φλουρής) και μου ‘πε: έχω αυτές τις ιδέες, θα βάλεις τα beats και τη παραγωγή; Χωρίς δεύτερη σκέψη του είπα ναι. Οπότε κάναμε ένα electronic project χωρίς να ‘χει ξανακάνει κανείς μας κάτι αντίστοιχο. Ακόμη και η Νανά ή ο Χρήστος που τραγουδούν, δεν ακούν καν τέτοια πράγματα και αυτό που προέκυψε μας εξέπληξε όλους. Το «Dot on Earth» έχει γίνει μία παρέα πλέον από ανθρώπους που δραστηριοποιούνται καλλιτεχνικά στο Ρέθυμνο και όχι μόνο. Η κολεκτίβα Obscura Lab έχουν αναλάβει όλο το art και graphic κομμάτι, η artist και φίλη Ηρίννα Στεφανίδου έχει γράψει τους περισσότερους στίχους, η Ανδρομάχη Βαρσάμη, η Νεφέλη Κτιστάκη και η Ειρήνη Θεοδωράκη χορογραφούν ως white figures. Τέλος, ο Δημήτρης (Mr. Collage) έχει κάνει την παραγωγή σε ένα κομμάτι και έχει προσθέσει elements σε πολλά.
Που μπορούμε να σας βρούμε και να σας ακούσουμε;
Το υλικό προς το παρόν και από τις 21/6, υπάρχει στο YouTube. Πλέον θα μας βρείτε και στο Spotify, στο iTunes και σε άλλες πλατφόρμες.
Κλείνοντας, υπάρχει κάτι άλλο που θα ήθελες να προσθέσεις;
Θα ήθελα να πω μονάχα ότι σε αυτή τη δύσκολη και μεταβατική περίοδο, εύχομαι να υπάρξει αλληλεγγύη, να είμαστε δίπλα σε αυτούς που χρειάζονται βοήθεια. Στους μουσικούς θα έλεγα να εκφράζονται, να εκπροσωπούν τον εαυτό τους αλλά και αυτούς που δεν έχουν βήμα και σε όσους γράφουν στίχους να αποδίδουν την εποχή και την αδικία. Η μουσική δεν είναι μόνο διασκέδαση, είναι τέχνη, είμαστε εμείς. Τέλος ένα μεγάλο ευχαριστώ σε εσένα Μιχάλη και στο JobsToday για τη κουβέντα.