Αρνητική κριτική: Πώς θα την διαχειριστείς σωστά | jobstoday.gr

Αρνητική κριτική: Πώς θα την διαχειριστείς σωστά

Αρνητική κριτική: Πώς θα την διαχειριστείς σωστά

Μία αρνητική κριτική στο χώρο της εργασίας δεν είναι ποτέ ευχάριστη. Κανένας δεν θέλει να δέχεται αρνητικά σχόλια για την δουλειά του. Υπάρχουν μερικές συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να διαχειριστείς εποικοδομητικά μία αρνητική κριτική που θα ακούσεις στην δουλειά.

ΜΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΣΧΗΜΑ

Καταρχάς, αποδέξου την αρνητική κριτική. Δεν είσαι ο μοναδικός άνθρωπος πάνω στο πλανήτη που δέχεται αρνητικά σχόλια. Σε όλους μπορεί να συμβεί. Θύμισε στον εαυτό σου, πως είναι καλοπροαίρετη η κριτική που σου γίνεται. Μείνε ψύχραιμος και χαμογέλασε. Μη αντιδράσεις άσχημα σε αυτή την κριτική.

ΑΚΟΥΣΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ, ΦΕΡΣΟΥ ΕΥΓΕΝΙΚΑ

Άκουσε προσεκτικά, όσα σου πει ο προϊστάμενος σου. Μη τον διακόψεις καθόλου. Μόλις τελειώσει, πες πως λυπάσαι. Εάν πράγματι έχεις κάνει κάποιο λάθος στην δουλειά, παραδέξου το και αιτιολόγησε το. Στη συνέχεια, προσπάθησε να διορθώσεις το λάθος. Πρέπει να φερθείς με ευγένεια. Μη ξεχνάς πως το αφεντικό προσπαθεί να σε βοηθήσει. Ευχαρίστησε τον για το χρόνο που αφιέρωσε για σένα. Το να δεχτείς την κριτική είναι δείγμα επαγγελματισμού.

ΜΗ ΑΦΗΣΕΙΣ ΝΑ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΣΟΥ

Μη επιτρέψεις στα συναισθήματα σου να επικρατήσουν. Αυτό θα ήταν αντιεπαγγελματικό. Εάν δεν περιμένεις μια αρνητική κριτική, πιθανότατα θα ξαφνιαστείς και θα θυμώσεις. Φρόντισε να μη γίνει αντιληπτός ο θυμός σου από τον προϊστάμενο. Εάν παραμείνεις θυμωμένος από την κριτική που δέχτηκες, πιθανότατα θα έχεις αρνητικές συνέπειες στο μέλλον. Θυμήσου πως μια αρνητική κριτική δεν σε χαρακτηρίζει ως άτομο. Είναι μόνο μια κριτική πάνω στην δουλειά.

 ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΗ

Έπειτα, κράτησε σημειώσεις για όσα ειπώθηκαν. Σκέψου προσεκτικά και αντικειμενικά. Δες μια αρνητική κριτική ως μια ευκαιρία να αλλάξεις. Εξέτασε τα επόμενα σου βήματα. Θέσε ως στόχο την βελτίωση σου και την αποφυγή ίδιων σχολίων στο μέλλον. Εάν θέλεις μπορείς να ζητήσεις βοήθεια από τον προϊστάμενο. Επίσης, θα μπορούσες να ζητήσεις μια επόμενη συνάντηση με τον εργοδότη. Σε αυτή την συνάντηση θα συζητήσετε το πώς αξιοποίησες τα σχόλια που σου έγιναν.

ΠΟΤΕ Ν΄ΑΓΝΟΗΣΕΙΣ ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Υπάρχουν φορές όμως, που ένας συνάδερφος ή ακόμα και ο εργοδότης, μπορεί να έκανε ένα αρνητικό σχόλιο για την απόδοση σου, χωρίς να το εννοεί. Ίσως να ήταν ιδιαίτερα πιεσμένος την συγκεκριμένη μέρα. Σε αυτή την περίπτωση, ζήτησε μια λογική αιτιολόγηση για την κριτική που μόλις δέχτηκες. Εάν δεν υπάρξει λογική εξήγηση, τότε καλό είναι να αδιαφορήσεις σε αυτό που άκουσες και να το αγνοήσεις εντελώς.

ΣΤΑΜΑΤΑ ΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ

Θυμήσου, επιπλέον να μη είσαι πολύ αυστηρός με τον εαυτό σου. Μη συνεχίζεις να κατηγορείς τον εαυτό σου για ένα λάθος ή για κάτι που δεν χειρίστηκες αρκετά καλά. Κανένας δεν είναι τέλειος. Αναγνώρισε τις αδυναμίες σου, αλλά μη ξεχνάς τα επιτεύγματα που έχεις κάνει. Μη αφήσεις μία κριτική να επηρεάσει αρνητικά την αυτοπεποίθησή σου. Μόλις εξετάσεις προσεκτικά τα σχόλια που άκουσες, τότε πρέπει να προχωρήσεις μπροστά.

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΙΣ

Εάν τώρα, επιθυμείς να κάνεις κριτική σε κάποιο συνεργάτη σου, μη διστάσεις. Θυμήσου πως τα εποικοδομητικά σχόλια είναι βοηθητικά για τον καθένα. Για να βοηθήσεις λοιπόν τον άλλον με τα λόγια σου, πρέπει να προσέξεις τα εξής:

  • Η κριτική θα πρέπει να βασίζεται σε συγκεκριμένα δεδομένα. Να είσαι ξεκάθαρος, χωρίς να υποθέτεις και να γενικεύεις. Θυμήσου πως κρίνεις το “συμβάν” και όχι το άτομο.
  • Το μήνυμα σου πρέπει να είναι άμεσο. Μη ξεκινήσεις με πρόλογο. Μίλησε κατευθείαν για το θέμα.
  • Μη χρησιμοποιήσεις φράσεις όπως “χρειάζεται να…”. Εάν πεις για παράδειγμα: “Χρειάζεται να είσαι προσεκτικός στις παραγγελίες ειδών πρώτης ανάγκης”, ο συνεργάτης σου θα καταλάβει πως κάνει κάτι λάθος. Αλλά δεν ξέρει ακριβώς το λάθος. Πρέπει να είσαι σαφής στο τι δεν κάνει σωστά και γιατί.
  • Να είσαι ειλικρινής και να εκφράσεις ανησυχία. Όταν εκφράσεις ανησυχία, αλλάζει ο τόνος της φωνής σου. Αυτό δίνει την αίσθηση της φροντίδας. Δίνεις στον άλλο να συνειδητοποιήσει πως θέλεις να τον βοηθήσεις και όχι να τον μειώσεις για την δουλειά του.
  • Η κριτική δεν πρέπει να γίνεται μέσω email, τηλεφώνου ή sms. Πρέπει να συναντήσεις από κοντά τον συνεργάτη και να του μιλήσεις.

Κανένας δεν μπορεί να αποφύγει την κριτική. Γιατί όπως έλεγε και ο Αριστοτέλης ” υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να αποφύγεις την κριτική. Να μη κάνεις τίποτα, να μη λες τίποτα, να είσαι τίποτα…” Δες την κριτική ως το μόνο τρόπο να μάθεις τις αδυναμίες σου και βελτιώσου.

Cart

Καλάθι